Tanggapan & Cerapan Amir Sari

Perutusan Ramadhan

Ramadhan datang lagi menjengah kita. Bulan mulia yang menjanjikan ganjaran besar kepada umat Islam – terbuka luasnya pintu rahmat Allah, dan tertutupnya pintu Neraka sepanjang bulan ini merupakan nikmat dan ganjaran besar daripada Allah.

Bulan ini seluruh umat Islam diwajibkan menunaikan ibadah puasa yang berpaksikan kepada proses menahan diri. Secara lahiriahnya puasa cukup sekadar menahan diri dari makan dan minum serta perkara yang membatalkan puasa dalam satu tempoh yang ditetapkan.

Namun bagi memperoleh kesan yang berkualiti dari ibadah puasa proses menahan diri itu haruslah lebih luas kepada pancaindera manusia yang lain seperti mata, telinga dan hati bagi mengekang nafsu yang banyak mengerakkan tingkah manusia kearah keburukkan.

Melalui pendidikan hati inilah masanya bagi kita bersama melakukan proses pembersihan jiwa dan perbuatan yang melahirkan manusia dan umat yang berkualiti. Umat yang berkualiti adalah bagi mereka yang mencapai cita-cita Ramadhan iaitu meningkat dan mencapai ketakwaan kepada Allah, merekalah golongan mampu merentasi halangan dan cubaan dunia juga melakukan perubahan dan Islah dalam kehidupan seharian kita.

Dikesempatan ini saya dan seluruh pegawai Pejabat DUN Batu Caves serta seluruh   jawatankuasa Parti Keadilan Rakyat dan Pakatan Rakyat Dun Batu Caves ingin mengucapkan selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak, dan ingin menjemput semua bersama – sama program anjuran kerajaan negeri dan secara khusus anjuran Pejabat Dun yang tidak lain berhasrat menyemarakkan lagi suasana bulan mulia ini.

Harapan saya ibadah Puasa tahun ini dapat kita lalui bersama dengan tekun seterusnya mampu mengekang nafsu dan mendidik jiwa kita, dengan ini kita mampu menonjolkan kualiti insan yang kerap dicoreng oleh agresifnya nafsu dalam kehidupan seharian.

Ramadhan Mendidik Jiwa Mengerak Islah

Amirudin Shari

Adun Batu caves

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s