Tanggapan & Cerapan Amir Sari

Tugas hari pertama di Melaka: Brake Rosak, Bertemu Kenalan Lama

jadual terkini melibatkan Selangor sila klik disini

Semalam memulakan tugas di Melaka, sebenarnya bermula 4 hari lalu telah secara rasmi tugas sebagai ketua kontigen bermula tetapi banyak urusan pemantauandi Shah Alam kerana belum ramai yang turun ke Melaka, semalam perlawanan pertama skuad bola sepak Selangor bertemu Sabah untuk Sukma. Saya sempat sampai jam 5.00ptg, kira-kira 13 minit masa permnaian bermula, Alhamdulillah Selangor berjaya mencatat kemenangan 4-0 keatas Sabah, walau Sabah menampilkan hampir 70 % pemain liga premier. Rencana pulang tertunda, terpaksa tidur kerana kereta ada masalah brake. Ada hikmahnya juga kerana sempat bertemu gimnas-gimnas yang tinggal di Muar, Johor, kerana hari ini mereka memulakan cabaran bagi acara berpasukan lelaki. Pasukan gimnas lelaki Selangor antara pasukan tumpuan mendapatkan emas, selain Pulau Pinang dan Kelantan (errm  kebetulan semua negeri Pakatan). Harap mereka berjaya, dan mendengar berita gembira petang ini.

Hari ini di Sekretariat melihat semua pegawai bertugas, bahang di pejabat sekretariat seperti pilihanraya, semua negeri berlumba mengibar bendera dan bunting untuk menunujukkan kekuatan bendera. Bertemu bapa angkat kontigen Selangor dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Melaka. En Yazid pegawai bertugas, kebetulan beliau kenalan lama sewaktu saya belajar di Johor. Sewaktu menuntut di matrikulasi sains fizik UPM di Yayasan Pelajaran Johor, rumahnya satu blok dengan penempatan pelajar. Kami pelajar YPJ ditempatkan dengan blok penempatan pegawai kerajaan di Apartmen Saujana. Di sana saya mula belajar dengar ceramah Pas kebetulan masa itu ledakan reformasi meletus di Kuala Lumpur. Kami di Johor hanya mendapat berita dari ceramah dan kaset yang banyak terjual ditempat ceramah. 

Selalunya setiap petang kami bermain takraw bersama penduduk termasuk pegawai-pegawai kerajaan dan persekutuan yang tinggal disitu, sebagai aktiviti riadah dan tidak sangka bertemu beliau di sini. Sepanjang Sukma, beliau akan membantu saya semasa melawat tempat pertandingan.  

Tinggalkan komen