Tanggapan & Cerapan Amir Sari

Ikrar Setia Wakil Rakyat Muda – Teruskan komitmen membawa perubahan bersama Pakatan

Semalam sebelum sessi diskusi anjuran Sepakat — membincangkan dasar bersama pakatan yang telah dimetrai pada 19  Disember 2009, saya diberikan amanah oleh sahabat-sahabat dan teman-teman untuk membacakan kenyataan kami, menyata tekat dan ikrar setia terhadap perjuangan Pakatan Rakyat dan Parti Keadilan Rakyat. Sebelum itu pada sebelah pagi Dato` Kamarul Baharin Ahli Parlimen Teluk Kemang bersama 12 ahli Parlimen turut membuat kenyataan Ikrar mereka untuk meneruskan perjuangan bersama Keadilan.

Akhir-akhir ini serangan yang diluncurkan kepada Keadilan begitu luar biasa. Alasan beberapa yang keluar nampak berprinsip tetapi bila dirobek ianya ternyata begitu pribadi dan emosional. Perjuangan pembelaan pada rakyat adalah suatu jalan yang memerlukan kesabaran dan dugaan pasti menimpa. Ini adalah adat perjalanan yang harus ditempuhi. Saya lampirkan kenyataan kami. 

Pada 8 Mac 2008, kami dipilih warga Malaysia di kawasan kami yang mengundi untuk sebuah harapan dan perubahan menggantikan kejumudan.Rakyat mahukan politik baru yang menolak desakan perkauman, rasuah dan salah guna kuasa.
Objektif yang kami terus usahakan apabila mewakili Parti Keadilan Rakyat ialah untuk membentuk “masyarakat yang adil dan negara yang demokratik, progresif dan bersatu-padu”.

Namun, ada mereka yang berfikir bahawa dengan kemenangan, perjuangan ini sudah tidak perlu diteruskan.
Mereka berhenti berkhidmat kepada rakyat sebagaimana yang sepatutnya dan mahu menjadikannya sebagai “masa mengaut hasil rampasan perang”.
Apabila ini tidak dapat dilakukan, mereka menuntut ‘pampasan’ dari parti, membuat tuntutan di luar kewajaran demi kepentingan diri mereka sendiri.

Apabila dinafikan, mereka bertindak seakan mengugut dan kini meninggalkan parti. Mereka mengisytiharkan diri mereka bebas sedangkan semua melihat mereka sedang bergantung dengan corak rasuah dan pendekatan kuno masa lalu.
Ada yang mahu insiden ini dilihat sebagai perpecahan dalam Pakatan Rakyat, namun ia sebenarnya satu lagi usaha berterusan mereka yang mahu terus berkuasa.

Barisan Nasional menyedari bahawa cara politik usang yang mereka bawa kian tiba ke penghujung.Untuk melengahkan hakikat ini, mereka menggunakan strategi serampang dua mata.Pada satu sudut, mereka cuba menggambarkan bahawa mereka sedang menjuarai perubahan yang kami canangkan.Pada sudut lain, mereka merosakkan kepercayaan rakyat dan memanipulasi jentera kerajaan untuk menghancurkan Pakatan Rakyat.Pendakwaan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim, serangan perkauman terhadap kerajaan negeri Pulau Pinang dan tindakan memperlekehkan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai pemimpin utama PAS di Kelantan dan Malaysia adalah sebahagian contoh jijik yang ada.

Dengan memilih untuk mendokong tindakan jahat ini, mantan pimpinan Keadilan yang bertindak keluar parti ini telah memilih untuk terus memandang ke belakang.Mereka telah mengkhianati harapan rakyat biasa di Malaysia yang memilih untuk perubahan dua tahun lalu.
Tindakan mereka membuktikan bahawa mereka tidak peduli malah sesungguhnya memusuhi masa depan negara dan rakyat.

Mungkin ada yang percaya bahawa ada lagi yang akan mengikuti mereka, tapi kami pimpinan muda dalam Pakatan Rakyat, yang dipilih oleh rakyat, berikrar bahawa kami akan kekal berjuang biarpun berdepan dengan cabaran, pujukan dan penindasan yang ada.
Kami tidak akan berpatah balik. Kami mahukan perubahan untuk Malaysia, kami mahu berkhidmat kepada rakyat.
Kami akan memenuhi kepercayaan yang diberikan rakyat.

Kami tahu bahawa agenda KEADILAN yang inklusif dan tidak bersifat perkauman adalah ruang terbaik untuk kami meneruskan agenda membawa negara ke hadapan.Selama ini semua anggota parti mempunyai ruang memberi pandangan terhadap agenda yang dibawa Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada rakyat, yang telah disepakati dengan semangat musyawarah.

Pakatan Rakyat telah mencipta sejarah dengan Kerangka Dasar Bersama yang memaparkan persetujuan tulen rakyat Malaysia untuk abad ke-21. Kami akan turun bersama rakyat untuk berbincang dan bertukar fikiran dengan seluruh masyarakat bagi merealisasikan prinsip ini.
Berikan kami dokongan juga nasihat dan pandangan.Kami mahu belajar daripada anda, dan bersama anda.
Dengan cara ini, kami berharap dapat menggembeling rakyat yang prihatin untuk menghidupkan semula Perlembagaan dan semangatnya, menyatukan rakyat dan merealisasikan impian yang disebut oleh Bapa Kemerdekaan kita dalam Pemahsyuran Kemerdekaan “…menjadi sebuah negara merdeka dan berdaulat serta berdasarkan kebebasan dan keadilan dan sentiasa menjaga dan mengutamakan kesejahteraan dan kesentosaan rakyatnya dan mengekalkan keamanan antara segala bangsa”.

Ini adalah impian mereka dan kini kami. Ini adalah impian bersama kita rakyat Malaysia.
Kami akan mempertahankan dan menghidupkannya dengan seluruh jiwa dan maruah yang ada.
Kami telah berikrar menyumbang usaha Pakatan Rakyat menyelamatkan negara ini, dan kami akan menunaikannya.

Disepakati oleh


YB Nurul Izzah Anwar (Ahli Parlimen Lembah Pantai, Wilayah Persekutuan)
YB Amran Ghani (Ahli Parlimen Tanah Merah, Kelantan)
YB S. Manikumar (Exco Pelancongan Pembangunan Masyarakat dan Sumber Tenaga Manusia Perpaduan dan Hal Ehwal Masyarakat India dan ADUN Bukit Selambau, Kedah)
YB Amirudin Shari (ADUN Batu Caves, Selangor)
YB Gan Pei Nei (ADUN Rawang, Selangor)
YB Yunus Jamhari (ADUN Kuala Kurau, Perak)
YB Chang Lih Kang (ADUN Teja, Perak)
YB Chan Ming Kai (ADUN Simpang Pulai, Perak)
YB Sim Tze Tzin (ADUN Pantai Jerejak, Pulau Pinang)
YB Kesavan (ADUN Hutan Melintang, Perak)
YB Nik Nazmi Nik Ahmad (ADUN Seri Setia, Selangor)

2 responses

  1. harap pkr letak calon yang muda-muda yang tak ada kaitan nga umno, bukan bekas umno…

    Mac 4, 2010 at 5

  2. Asal dari dulu PKR asyik kuar parti je..letih ar tgk tv asyik kuar parti je..Umno seronok je jajan PKR kt media..PKR nk balas pun kat blog je bley.common lah PKR..tak kan asyik nak tgk berita tv3 pasal ahli PKR keluar parti je..sesekali nak tengok gak ahli umno plak keluar parti..

    Mac 4, 2010 at 5

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s