Tanggapan & Cerapan Amir Sari

Reformasi Besar Yang Tidak Di Gemparkan

Awal minggu ini, perkumpulan majoriti ahli dewan negeri Selangor telah membulatkan tekad dan komitmen jelas usaha reformasi kerajaan Pakatan Rakyat. Walaupun ia tidak begitu mendapat silauan kamera media dan dipapar sebagai tajuk penting sebagaimana tajuk gemparan media namun, perkumpulan ini wajar di catat dalam sejarah sebagai usaha kehadapan mengukuhkan sistem demokrasi.

Perkumpulan kami hampir 4 jam adalah sebagai rangka mencambah garis tugas dalam usaha membentangkan Rang Undang-Undang berkaitan dewan negeri yang bakal dipanggil Enakmen Suruhanjaya Perkhidmatan Dewan Negeri (selesa).

Pakatan Rakyat khususnya di Selangor, telah bersedia mengukuhkan fungsi dewan agar lebih mandiri (independent) dan mengelak sedaya mungkin dari upaya kawalan total eksekutif. Speaker dewan YB Teng Chang Khim telah membentangkan cadangan tersebut dan beberapa panel yang terdiri dari pakar perundangan dan perlembagaan mengulas cadangkan tersebut.

Setelah 50 tahun dewan negeri dan parlimen wujud di Malaysia. Usaha ini adalah kali pertama dan ini pasti menjadi fungsi semak dan periksa serta usaha reformasi yang benar-benar dilaungkan Pakatan Rakyat menjadi kenyataan. Usaha ini jauh kehadapan dari gimik politik Umno dan menempelak pengkhianatan Umno BN yang telah menjadikan dewan persidangan menjadi getah pengesah bagi setiap cadangan eksekutif. Cadangan kerajaan Pakatan ini lebih asasi dari retorik hipokrit 1 Malaysia dan ini mungkin yang dilabel pengkhianat Melayu oleh Umno.

Yang nyata ia hanya mengkhianati usaha dan kaedah Umno yang telah merosak institusi penting negara dan memberi harapan dan citra baru kepada kehidupan bernegara warga.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s