Tanggapan & Cerapan Amir Sari

Bila Sistem Pembesar Suara Di Berkas

Ini mungkin cerita lucu dan kelakar. Tapi hidup ini bulat, maksudnya macam-macam. Mungkin lucu dan mengelikan hati bagi sesetengah orang memberikan perasaan lain yang berlawanan pada sesetangah yang lain.

Sesudah berjayanya program ceramah besar BA di Gombak, Selangor. Ada cerita luar akal biasa memikirkannya. Kita gembira dengan program itu, orang Umno agaknya pasti risau dan kacau. Mungkin mereka lah yang membuat laporan kepada pihak berkuasa, untuk menghalang program tersebut berjalan lancar.

Ini ceritanya, sesudah program sewaktu kerja pengemasan dilakukan, tiba-tiba kira-kira lebih 40 orang anggota polis beruniform dan berpakaian biasa mengepung padang ceramah. Mereka mahu menahan alat PA sistem yang digunakan oleh pihak BA pada malam itu. Saya, Hasmi dan beberapa teman AMK Gombak cepat menyerbu ke padang untuk mengetahui keadaan sebenarnya.

Tidak lama kemudian YDP Pas Gombak Dr Hatta Ramli dan Ketua AMK Shamsul Iskandar sampai bertanyakan kepada pihak polis mengapa tindakan ini diambil. Perundingan berjalan, pihak polis nampak tidak mahu melayan dan asyik mengulang beberapa kalimat, kami hanya menerima arahan, kami hanya ingin memuaskan hati semua orang.

Mereka berjanji tidak mahu menahan pekerja, hanya mahu menanda (marking) setiapa alat untuk bahan bukti. Gila agaknya alat tersebut yang lebih 2 tan beratnya mahu dibuka dan semak. Akhirnya setelah Azmin sampai persetujuan dicapai untuk alat-alat itu dibawa ke balai polis dan sampai tengahari Ahad mereka akan lepaskan.

Ini kerja bodoh dan gila. Mungkin melucukan dan kelakar untuk pihak awam menilai anggota keselamatan, tapi bagi yang terkena memang sedih dan meletihkan. Bayangkan ketika itu ada kes jenayah disekitar, sewaktu polis sibuk ingin memberkas PA sistem, siapa lagi nak disalahkan? Orang Indonesia atau budak tidak bermoral.

Entahlah.

One response

  1. ha, ha. berjaya agaknya mereka ambil keterangan dari pembesar suara tu.

    amir saya link kan blog kamu ni ke blog saya tau?

    kak munirah

    Ogos 16, 2007 at 11

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s