Tanggapan & Cerapan Amir Sari

Kenapa BN Mahu Keadilan & Anwar Terpadam Dari Sejarah

gambar ijok

 Berkuburnya Keadilan atau juga disebut berakhirnya PKR dan Anwar. Minggu lalu topik ini menjadi tajuk kegemaran media Malaysia. Sebagai melanjutkan “analisis” pilihanraya kecil Ijok jangkaan kematian Keadilan dan kehilangan pengaruh Anwar menjadi pilihan dengan alasan undi BN meningkat dalam pilihanraya tersebut walau Anwar turun banyak kali ke Ijok dan kempen paling hangat juga bermatian-matian pembangkang. Dengan juga memadamkan beberapa kenyataan, beza kenaikan undi keadilan dan Bn hanyalah kira-kira  200 undi sahaja sedangkan belanja BN mencecah hampir 100 juta, 1111 hilang dari daftar pemilih, pertambahan pengundi baru yang mencurigakan, kehadiran orang mati mengundi, keganasan gerak gempur Pemuda Umno dan berbagai-bagai lagi taktik umum BN.  

Semua parti oposisi pernah kalah dalam jeda antara pilihanraya ke 11 hingga pilihanraya ke 12 ini. Namun Ijok adalah peluang paling besar untuk BN, Umno dan sekutunya  menutup telinga dan fikiran rakyat (khususnya melayu) terhadap Parti Keadilan, Anwar Ibrahim dan sebenarnya lebih jauh lagi gagasan reformasi. Serangan luar biasa ini, telah memukau sebahagian rakyat dengan olahan “futuristik” Zam, RTM, TV3, Utusan, Berita Harian dan konco-koncunya. Tak mengapa bagi mereka bagi Cina dan bangsa lain untuk tahu, tapi nehii untuk Melayu.

Kalau dituruti sejarah, layanan kerajaan kepada PKR selalu tidak menyebelah. Ini kerana bukan  Keadilan tidak berdaftar atau membuat aktiviti surversif, tapi mereka melihat Reformasi, Keadilan dan Anwar Ibrahim tidak lagi bermain dengan tema dan lenggok politik perkauman dan anti demokrasi amalan BN. Kenyataan ini amat ditakuti dan tidak dapat diterima oleh BN dan pemegang ideologi rasis dan ketutupan seperti mereka. Sebahagian besar darinya adalah mereka yang duduk di jawatan tinggi kerajaan. Mungkin juga pimpinan SPR berfikrah sedemikian. Agaknya lah.

Sebab itu mereka akan cuba menutup pintu segalanya, termasuk laporan mesyauarat agung, dasar, permit akhbar, ceramah kerana langkah politik yang dimulai pada reformasi telah membuka gelanggang baru politik Malaysia. Semua bangsa telah mula menyedar akan pentingnya keadilan, kebebasan dan demokrasi. Amalan perpecahan perkauman tidak lagi laku.

Namun sebenarnya mereka telah mengali lobang baru untuk menutup lobang. Sebelum ini mereka black-out keadilan dan Anwar dari media, namun ceramah Anwar tetap ramai kunjunganya selain serangan di internet dan dunia siber, Anwar telah menyubur ke bawah,  mereka terpaksa menutupnya dengan membalas, dan pintu lain terbuka. Jadi kepada Zam teruskan menyerang.   

   

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s